Jak leczyć zęby bez bólu?

Znieczulenie bez bólu i strachu Choć wiele osób podchodzi do tego zagadnienia z trudnym do ukrycia powątpiewaniem, coraz częściej możemy usłyszeć o tym, że leczenie zębów bez bólu wcale nie jest niemożliwe. Zdecydowana większość z nas obawia się wizyty u dentysty właśnie dlatego, że kontakt z nim kojarzony jest z dolegliwościami bólowymi, tymczasem okazuje się, że wcale nie musi tak być, dziś bowiem w znieczuleniu wykonywane są nawet stosunkowo drobne zabiegi. Do samego znieczulenia już od dawna nie podchodzi się zresztą tak, jak do fanaberii, co było dość powszechną praktyką jeszcze przed kilku laty. Co więcej, nowoczesna anestezjologia sprawia, że już nawet w osiemdziesięciu procentach przypadków jesteśmy w stanie uniknąć bólu. Gdy więc odwiedzamy nowoczesny gabinet stomatologiczny, każdemu pacjentowi proponuje się znieczulenie zęba, a usługa ta nie jest wcale wiązana z ogromną bolesnością zabiegu.

Strach przed bólem jest dziś postrzegany jako powód jednakowo ważny, a tym samym zasługujący na to, aby wziąć go pod uwagę. Przed wykonaniem niewielkiego zabiegu najczęściej zastosowanie znajduje znieczulenie powierzchniowe przyjmujące postać żelu, aerozolu, kremu albo specjalnego plastra. Działa ono zwykle kilka minut i sprawdza się między innymi podczas usuwania kamienia nazębnego. Często stosuje się je również przed właściwym znieczuleniem, a więc tym, w przypadku którego nieuniknione jest wkłucie igły w dziąsło. Znieczulenie takie znajduje również uzasadnienie w przypadku osób zmagających się z silnym odruchem wymiotnym i nie radzą sobie z jakąkolwiek ingerencją lekarza w ustach. Znieczulenie nasiękowe charakteryzuje się tym, że pozbawia czucia końcówki nerwów. Typowe jest dla niego to, że jest podawane w zastrzyku, a lek wsiąka w tkanki.

Znieczulenie komputerowe Pacjent nie czuje wówczas nie tylko samego dziąsła, ale również policzka, a nawet języka. Ze znieczuleniem przewodowym mamy do czynienia wówczas, gdy chcemy leczyć pozostałe zęby. Lek znieczula znaczną część nerwu, preparat wnika bowiem głębiej w tkanki. Najczęściej znieczulenie tego typu jest stosowane wówczas, gdy leczymy tylnie zęby żuchwy. Z kolei znieczulenie śródwięzadłowe bazuje na wprowadzeniu pomiędzy ząb i dziąsło specjalnej igły zamontowanej na ciśnieniowej strzykawce. Preparat jest podawany jedynie w niewielkiej dawce, istnieje więc możliwość znieczulenia konkretnego zęba. Coraz więcej zwolenników zyskuje również znieczulenie z wykorzystaniem prądu. W czasie jego trwania do ust pacjenta wprowadzone są dwie elektrody, a dziąsło porażane jest prądem. Zwykle jest to wstęp do klasycznego znieczulenia przewodowego, choć nie jest to metoda przeznaczona dla osób z rozrusznikiem serca. Specjalna igła wykorzystywana jest do znieczulenia śródkostnego. W tym przypadku środek znieczulający jest podawany w głąb kości.