Leczenie endodontyczne (kanałowe)

Zabieg leczenia kanałowego Wielu pacjentów na propozycję leczenia kanałowego reaguje ze strachem i postrzega ją jak wyrok, związany z przeraźliwym bólem. Prawda jest jednak dokładnie przeciwna. Leczenie endodontyczne jest bowiem jedynym sposobem na uratowanie zęba, którego przeszywający ból spowodował natychmiastowe stawienie się pacjenta w gabinecie stomatologicznym. Jego zastosowanie jest niezbędne ze względu na zapalenie miazgi zębowej, jakie się rozwinęło w otoczeniu korzeni zębowych. To właśnie stan zapalny jest powodem odczuwania tak silnego bólu. Jeśli zapalenie jest bardzo rozległe, dochodzić może nawet do zgorzelinowego obumierania miazgi, czego ostateczną konsekwencją jest powstawanie zmian okołowierzchołkowych. Powody komplikacji w czasie leczenia Podstawowy schemat leczenia kanałowego zęba nie jest specjalnie skomplikowany. Lekarz musi przygotować pacjenta do leczenia poprzez wyłączenie receptorów bólowych, by możliwa była spokojna praca z zębem. Właściwa cześć leczenie rozpoczyna się od odsłonięcia miazgi i wchodzących w kierunku wyrostka zębowego korzeni.

Dentysta musi usunąć całą zarażoną miazgę, wyczyścić kanały, dokładnie je wypłukać i wypełnić odpowiednim materiałem, po czym zakłada wypełnienie na ząb. W warunkach idealnych jest to procedura dość prosta, ale zazwyczaj pojawiają się różne komplikacje. Najczęściej spowodowane są tym, że u niektórych pacjentów kanały zębowe bywają cienkie i zakręcone. Znacznie utrudnia to ich odpowiednie opracowanie tak, by po wypełnieniu mogły skutecznie utrzymywać ząb na dziąśle. Czasami zaufanie pacjentów do dentystów zostaje zachwiane, kiedy konsultują się z innymi pacjentami. Chodzi o to, że czasami całość leczenia kanałowego można wykonać szybko i sprawnie w ciągu zaledwie kilku spotkań. Kiedy jednak kanałów jest dużo i nie są proste, czas się znacząco wydłuża. Porównywanie doświadczeń między pacjentami nie ma większego sensu także dlatego, że u niektórych osób utrzymują się na długo po wypełnieniu kanałów drobne dolegliwości bólowe oraz odczucie pulsowania.

Wykonanie zdjęcia rentgenowskiego Jest to spowodowane podrażnieniem tkanek przylegających do zarażonego obszaru i jest niestety powikłaniem, które w wielu przypadkach jest nieuniknione. Leczenie z wykorzystaniem mikroskopu Opracowanie kanału i jego wypełnienie powinno być wspierane przez techniki radiologiczne oraz opcjonalnie przez narzędzia automatyczne. Wykonywanie zdjęć rentgenowskich przed leczenie i w jego trakcie pozwala dentyście na wykonanie dokładnej mapy kanałów i ocenę stopnia ich opracowania. Znacząco poprawia to rokowania odnośnie szans uratowania zęba. Wykorzystanie mikroskopu daje z kolei możliwość zastosowania narzędzi automatycznych, które w tym samym czasie opracowują kanał, płukała go i wypełniają. Mówimy tutaj o zaawansowanych urządzeniach, które umożliwiają skrócenie czasu leczenia do zaledwie jednej przedłużonej wizyty, ale mikroskop może być wykorzystywany tylko wtedy, kiedy leczenie przebiega bez żadnych komplikacji. Trzeba mieć też na uwadze, że jest to bardzo drogi, specjalistyczny sprzęt.