10 najbardziej uzależniających substancji na Ziemi

Co to jest 10 najbardziej uzależniających substancji na Ziemi?

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie medycznym The Lancet oceniono 20 substancji w celu określenia szkodliwości każdego z nich. Badacze podzielili te parametry na trzy kategorie: szkody fizyczne, uzależnienie i szkody społeczne. Wyniki kategorii uzależnień zostały wykorzystane do określenia 10 najbardziej uzależniających substancji na Ziemi.

Zależność została podzielona na 3 czynniki determinujące: intensywność przyjemności, zależność psychologiczną i zależność fizyczną. Przyjemnościowe leki są powszechnie nadużywane z powodu początkowych objawów i następującej po nich euforii. Uzależnienie psychologiczne charakteryzuje się wielokrotnym używaniem leku, strachem przed zatrzymaniem, a negatywne skutki i uzależnienie fizyczne polegają na zwiększeniu tolerancji, zachciankom i objawom odstawienia.

Poniżej znajduje się lista, w jaki sposób każdy lek został oceniony na podstawie uzależnienia.

1. Heroina

Heroina jest lekiem opioidowym wytwarzanym z morfiny. Jego średni wynik dla uzależnienia był najwyższy na 3-00. Miała też najwyższe wyniki w pozostałych dwóch kategoriach. Osoby używające heroiny odczuwają euforię po wstrzyknięciu, wciągnięciu lub wypaleniu narkotyku. Nie trwa długo, aby rozwinąć tolerancję na Heroinę, a użytkownicy będą musieli stale zwiększać swoją dawkę, aby uzyskać taki sam efekt. Paskudne objawy odstawienne motywują użytkowników do dalszego stosowania leku. Częstymi objawami odstawienia leku są silne bóle mięśni i kości, biegunka i wymioty, niepokój, błyski zimna i niekontrolowane ruchy nóg. Długotrwałe skutki uzależnienia od opioidów mogą prowadzić do utraty materii białej w mózgu, co wpływa na podejmowanie decyzji i kontrolę zachowań.

2. Kokaina

Wynik kokainy był drugi w 2-39. Biały proszek w proszku jest zazwyczaj wdychany przez nos i jest stymulantem wytwarzanym z liści rośliny kokainy. Dilerzy narkotyków często mieszają go z innymi substancjami, takimi jak skrobia kukurydziana, talk w proszku lub mąka, aby zwiększyć zyski. bardzo często zdarza się również, że dilerzy kroją kokainę z innymi narkotykami, takimi jak Fentanyl, co znacznie zwiększa ryzyko przedawkowania. Kokaina zwiększa poziom dopaminy w mózgu, a częste jej stosowanie zatrzymuje normalną komunikację między komórkami nerwowymi. Oznacza to, że mózg staje się mniej wrażliwy na dopaminę i użytkownicy muszą zwiększyć ilość używaną do poczucia szczęścia. Wspólne objawy odstawienia są depresja, koszmary i bezsenność, zmęczenie i spowolnione myślenie. Osoby, które wdychają kokainę, mogą doświadczyć utraty węchu, krwawienia z nosa, kataru i problemów z połykaniem. Osoby, które zażywają ten narkotyk, mogą mieć ciężki rozkład jelit.

3. Tytoń

Uzależniający charakter tytoniu jest jednym z powodów, dla których jest on tak szeroko stosowany wokół tego słowa. Substancja powszechna i prawna miała wskaźnik uzależnienia na poziomie 2-21, a dla niektórych może być szokujące, że zajmuje trzecie miejsce na tej liście. Nikotyna zawarta w liściach tytoniu jest tym, co napędza osoby od niej uzależnione. Użytkownicy najczęściej palą papierosy, ale mogą też używać fajek, cygar i dipów, aby je utrwalić. Objawy odstawienia tytoniu zaczynają się od silnego łaknienia tytoniu, po czym następuje rozdrażnienie, problemy ze snem, problemy z uwagą i zwiększony apetyt. Około 34 milionów dorosłych osób pali papierosy, a stany, w których pali się najwięcej osób, to Zachodnia Wirginia, Kentucky i Luizjana. Stany, w których pali się najmniej papierosów to Utah i Kalifornia.

4. Ulica Metadon

5. Barbiturany

Barbiturany są depresantami i mają średni wynik 2-01 za zależność. Wytwarzają one szerokie spektrum depresji ośrodkowego układu nerwowego, od łagodnej sedacji do śpiączki. Występują w formie tabletek, ale są również nadużywane poprzez wstrzykiwanie płynnej formy do ciała użytkownika. Istnieje wiele rodzajów, ale niektóre popularne nazwy ogólne to Amobarbital, Pentobarbital, Phenobarbital, Secobarbital i Tuinal. Powodują one lekką euforię, brak zahamowań, łagodzenie lęku i senność. Objawy odstawienia mogą rozpocząć się w drugim dniu po zaprzestaniu używania i obejmują napady drgawek, zawroty głowy, lęk, bezsenność i psychozę. Jeśli nie są leczone, barbiturany mogą powodować hipotermię, niewydolność krążenia i śmierć.

6. Alkohol

Alkohol jest najczęściej używanym narkotykiem psychoaktywnym w Ameryce. Ponad 86% osób dorosłych spożyło alkohol, a obecnie ponad 14 milionów osób dorosłych cierpi na zaburzenia związane z używaniem alkoholu. Alkohol jest na szóstym miejscu na liście 10 najbardziej uzależniających substancji z wynikiem 1-93. Znalazł się wysoko w kategorii przyjemności i ma to sens, że większość ludzi spożywa alkohol, aby się zrelaksować lub świętować. Nadmierne picie ma jednak długą listę związanych z tym problemów zdrowotnych, takich jak wysokie ciśnienie krwi, zatrucie alkoholowe, udar mózgu, problemy z pamięcią, depresja i lęk. Odstawienie alkoholu może spowodować dreszcze delirium, które mogą doprowadzić do śmierci. Inne straszne objawy obejmują drżenia, halucynacje i drgawki.

7. Benzodiazepiny

Benzodiazepiny (Benzos) są jednymi z najczęściej przepisywanych leków w USA i pomagają zmniejszyć lęk i napady drgawek, rozluźnić mięśnie i pomóc użytkownikom spać. Są one również powszechnie nadużywane ze względu na ich właściwości uzależniające i mają wynik 1-83 zależności. Przykłady Benzos obejmują Xanax, Valium i Restoril. W ciągu 1 do 4 dni od zaprzestania używania Benzos, użytkownicy mogą zacząć odczuwać bezsenność i lęk. Po tym, przez następne 10 do 14 dni bez leku, ludzie mogą doświadczać ataków paniki, zaburzenia snu, suchego retching i nudności, bóle głowy, bóle mięśni i sztywność wśród wielu innych nieprzyjemnych objawów. Odstawienie leku Benzo może być śmiertelne w pewnych okolicznościach, co oznacza, że konieczna jest medycznie nadzorowana detoksykacja.

8. Amfetamina

Używane do leczenia zaburzeń nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i narkolepsji, Amfetaminy są lekami pobudzającymi o średnim wyniku 1-67 i ósmym na liście substancji uzależniających. Nielegalnie produkowane Amfetaminy, takie jak Meth, są czasami mieszane z kofeiną, cukrem i środkiem wiążącym i są połykane, wędzone, wciągane lub wstrzykiwane. Wkrótce po spożyciu leku, użytkownicy mogą czuć się energiczni, pewni siebie, szczęśliwi i mieć zwiększony popęd płciowy. Jednak również zwiększa częstość akcji serca i powoduje suchość w jamie ustnej i zębów szlifowanie. Objawy odstawienia leku zazwyczaj ustępują po miesiącu nie zażywania żadnych leków. Obejmują one koszmary, niepokój, bóle i bóle, wyczerpanie, depresję, paranoję, dezorientację i drażliwość.

9. Buprenorfina

Podczas gdy epidemia opioidowa szaleje, naukowcy próbują przeciwdziałać uzależnieniom od opioidów za pomocą leków takich jak Buprenorfina. Ma ona na celu tłumienie objawów odstawienia opioidów, zmniejszenie łaknienia opioidów i zablokowanie skutków innych opioidów. Nadal jednak oferuje euforyczne i uspokajające uczucie dla użytkowników, zwłaszcza tych, którzy nie mają uzależnienia od opioidów. Ze względu na swoje podobieństwo do opioidów, Buprenorfina ma średni wynik 1-64.

10. Cannabis

Ostatnią substancją na liście 10 najbardziej uzależniających substancji jest ta, którą zna większość ludzi. Konopie indyjskie odnoszą się do wszystkich produktów pochodzących z roślin Cannabis sativa i Cannabis indica, bardziej powszechnie znanych jako Marihuana. Marihuana lecznicza może oferować ulgę w bólu dla osób z bólem chronicznym, bólem nerwów lub stwardnieniem rozsianym. Harvard Health mówi również, że łagodzi drżenia w chorobie Parkinsona i może leczyć jaskrę. Kończy listę z wynikiem 1-51, ale czy to naprawdę uzależnia?

Trzydzieści procent użytkowników marihuany wykazuje oznaki zaburzenia używania marihuany, które jest związane z uzależnieniem. Objawy odstawienia mogą pojawić się, w tym dyskomfort fizyczny, zmniejszenie apetytu, trudności z nastrojem i snem, pragnienia i niepokój. Ludzie, którzy zaczynają używać marihuany przed 18 rokiem życia, są do 7 razy bardziej podatni na rozwój zaburzeń używania marihuany.