Czy trzeba się bać leczenia kanałowego?

Leczenie kanałowe zębów Borowanie już przestaje być tak straszne, a nawet wyrwanie zęba powoli udaje się nam zaakceptować. Endodoncja, czyli leczenie kanałowe, cały czas jest jednak źródłem nocnych koszmarów. Nie ma jednak ku temu realnych powodów. Skuteczne znieczulenie sprawia, że zabieg jest całkowicie bezbolesny i tylko w niewielkiej ilości przypadków z komplikacjami pojawia się pewien dyskomfort. Wskazanie do leczenia kanałowego We wnętrzu naszego twardego zęba znajdują się żywe tkanki odpowiedzialne za jego unerwienie i odżywianie – miazga. Kiedy ta miazga ulega zapaleniu – w wyniku zaawansowanej próchnicy lub z powodów zupełnie niezwiązanych z higieną – pojawia się potężny stan bólowy. Jeśli nie da się go wyleczyć w inny sposób, konieczne jest zatrucie zęba, usuniecie miazgi i wypełnienie go odpowiednimi substancjami. W wyniku tych zabiegów ząb jest efektywnie martwy.

Usunięte z niego zostały w końcu wszystkie żywe tkanki. Gdyby jednak tego nie zrobiono, zapalenie by się rozszerzał, ząb psułby się dalej i mógłby nawet stanowić zagrożenie dla naszego życia. Ząb nie jest jednak stracony. Przy odrobinie szczęścia będzie działał dokładnie tak samo, jak przed zabiegiem i nie zauważymy żadnej różnicy. Zbyt późne podjecie leczenia Zbyt długie czekanie z podjęciem leczenia lub całkowite zrezygnowanie z niego to ścieżka bardzo ryzykowna. Klasycznym wyjściem jest po prostu usunięcie zęba. Braki w uzębieniu to jednak spory problem, pomijając nawet samą ekstrakcję. Najprawdopodobniej zmieni się ustawienie pozostałych zębów, a dodatkowo podniesie się ryzyko rozwinięcia się paradontozy. Najlepszym sposobem na radzenie sobie w takiej sytuacji jest wstawienie implantu zębowego, co samo w sobie też jest procedurą w skomplikowaniu porównywalną z leczeniem endodontycznym.

Usunięcie zęba Jedyną alternatywą dla usunięcia zęba jest z kolei jego pozostawienie w spokoju, co najprawdopodobniej spowoduje rozszerzenie się zapalenia na inne zęby oraz powstania ropni w różnych częściach głowy. Bolesność endodoncji Wbrew powszechnemu przekonaniu, leczenie kanałowe nie powinno być bolesne. Bardzo bolesna jest przyczyna przeprowadzenia serii zabiegów endodontycznych, ale już sama procedura nie powinna być bolesna. Jest ona wykonywana przy znieczuleniu miejscowym, a na dalszych etapach leczenia ząb jest już martwy, więc nie ma w nim struktur, które mogłyby odczuwać ból. Czasami oczywiście zdarza się dyskomfort, co jest zwykle związane z bardzo rozległym stanem zapalnym. Ograniczenie wszystkich negatywnych zjawisk w czasie leczenie i zmaksymalizowanie szansy na udane zabezpieczenie zęba można uzyskać poprzez wybranie specjalisty, czyli dentysty-endodonty.